Wednesday, September 15, 2010

စ်င္ရဲ႕ မွတ္စုတစ္ခု

၆၈။ စ်င္ရဲ႕ မွတ္စုတစ္ခု

ကာကုက ဧကရာဇ္ဆီကုိ အလည္သြားျပီး ေပ်ာက္ခ်င္းမလွ ေပ်ာက္သြားခဲ့တယ္။ ဘယ္သူမွလည္း သူ႔ရဲ႕ ျဖစ္စဥ္ကုိ မသိခဲ့ဘူး။ သူဟာ တရုတ္ျပည္မွာ စ်င္ကုိ ေလ့လာတဲ့ ပထမဆံုးသူလည္း ျဖစ္တယ္။ သူ႔မွာ ဘာမွမယ္မယ္ရရ မရွိေပမယ့္ မွတ္စုတစ္ခုေတာ့ သိမ္းဆည္းထားတယ္။ ဂ်ပန္ျပည္ကုိ စ်င္ကို ယူေဆာင္လာဖို႔အတြက္က်ေတာ့ သူဘာမွ မမွတ္မိေတာ့ဘူး။
ကာကုက တရုတ္ျပည္ကုိ အလည္သြားခဲ့ျပီး အဲဒီမွာ ဟိုဟို ဒီဒီ ေလွ်ာက္သြားမေနေတာ့ဘဲ သစၥာတရားကုိ လက္ခံက်င့္သံုးခဲ့တယ္။ ေ၀းလံေခါင္ဖ်ားတဲ့ ေတာင္ကုန္းတစ္ခုမွာ တစုိက္မတ္မတ္ တရားရႈမွတ္ ေနခဲ့တယ္။ လူေတြသူ႔ကို လာရွာတဲ့အခါတုိင္း တရားစကား အနည္းငယ္ေလာက္ကုိပဲ ေဟာၾကားခဲ့ျပီး လြယ္လြယ္ကူကူ ရွာလို႔ မရႏိုင္တဲ့တစ္ျခား တစ္ေနရာကို ေျပာင္းသြားေလ့ရွိတယ္။
ဧကရာဇ္ဘုရင္က ဂ်ပန္ျပည္ကို အလည္လာတဲ့အခါ ကာကု အေၾကာင္းကုိ ၾကားသိရျပီး သူ႔အတြက္ သင့္ေလ်ာ္တဲ့ စ်င္တရားကုိ ေဟာၾကားေပးဖုိ႔ ေတာင္းပန္ခဲ့တယ္။
ကာကုက ဧကရာဇ္ဘုရင္ေရွ႕မွာ ဆိတ္ျငိမ္စြား ရပ္ေနခဲ့ျပီး သူ႔ရဲ႕ သကၤန္းေခါက္ၾကားထဲမွ စာပေလြကို ထုတ္ယူကာ မွတ္စုတိုတစ္ခုကုိ ထုပ္ယူလိုက္တယ္။ သိမ္ေမြ႔စြာပဲ ဘုရင္ဆီကုိ စာပေလြေပးလိုက္ျပီး သူဟာ ေပ်ာက္ကြယ္သြားပါေတာ့တယ္။

ဗုဒၶဘာသာသမိုင္းကို တူးဆြၾကည့္ျခင္း

ေဆာင္းပါး

စ်င္ကလည္း ဗုဒၶဘာသာပဲ မဟုတ္လား၊ စ်င္တရားနဲ႔ ေထရ၀ါဒတရားက ဘယ္လိုကြာလဲ ဒါ့အျပင္ စ်င္နဲ႔ မဟာယာနေကာ တူသလား စသျဖင့္ ေမးစရာေတြက ရွိလာျပန္ပါတယ္။ ကဲဗ်ာ သမိုင္းေၾကာင္းေလးကုိ နည္းနည္းေလာက္ တူးဆြၾကည့္ရေအာင္ပါ။
ဗုဒၶဘာသာမွာက ေထရ၀ါဒႏွင့္ မဟာယာနလို႔ ေခၚတဲ့ အဓိက ဂိုဏ္းၾကီးႏွစ္ဂိုဏ္း ရွိျပီး ေထရ၀ါဒကုိ ေတာင္ပိုင္း ဗုဒၶဘာသာ မဟာယာနကို ေျမာက္ပိုင္းဗုဒၶဘာသာလို႔ ေခၚတယ္ဆိုတာ အားလံုးသိျပီး ျဖစ္မွာပါ။ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္ျပဳျပီး ၄၅-ႏွစ္လံုးလံုး ေဟာၾကားခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ေတြကုိ စုေပါင္းကာ အဇာတသတ္မင္း အကူအညီနဲ႔ အရွင္မဟာကႆပ မေထရ္ ဦးစီးျပီး စုေပါင္း သဂါၤယနာတင္ခဲ့ၾကတယ္။ သဂါၤယနာဆိုတာ ဗုဒၶတရားေတာ္ေတြကို တူရာ တူရာ စနစ္တက် စုေပါင္းျပီး သံျပိဳင္ရြတ္ဆို အတည္ျပဳျခင္းလို႔ ဆိုပါတယ္။ အဲဒီ ပထမသဂၤါယနာမွာ ျပႆနာရွိလာတာက “သံဃာေတာ္ေတြ ဆႏၵရွိမယ္ဆိုရင္ အေသးစား ေသးေသးမြားမြား ခုဒၵါႏုခုဒၵကလို႔ ေခၚတဲ့ ၀ိနည္းစည္းကမ္းေတြကို ပယ္လိုက ပယ္ႏိုင္တယ္” လို႔ ဗုဒၶက ပရိနိဗၺာန္ျပခါနီး ေျပာခဲ့တယ္။ အဲဒါကို အရွင္အာနႏၵာက အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက သူလည္း ေသာတာပန္အဆင့္သာ ရွိေသးေတာ့ ဗုဒၶအတြက္ ပူေဆြးေသာက ေရာက္ေနျပီး အဲဒီ ေသးေသးမြားမြား ၀ိနည္းစည္းကမ္းဆိုတာ ဘာေတြလဲ ဘယ္အရာလဲလို႔ တိတိက်က်ေမးဖို႔က ေမ့ေနခဲ့တယ္။ သဂၤါယနာတင္တဲ့အခါမွာေတာ ပယ္ရွားရမယ့္ အရာက တိတိက်က် မသိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ဗုဒၶခ်မွတ္ထားတဲ့ ၀ိနည္းစည္းကမ္းအတိုင္း အရွိကို အရွိအတိုင္း စုေပါင္းတင္လိုက္ၾကဖို႔ ဆံုးျဖတ္လိုက္ၾကတယ္။

အဲဒီမွာ ထူးျခားတာတစ္ခုက ပထမသဂၤါယနာမတင္မီ ရာဇျဂိဳလ္ျမိဳ႔ထဲကိုၾကြလာတဲ့ ပုရာဏမေထရ္ကို သံဃာေတာ္ေတြက သဂၤါယနာတင္ရာမွာ အဓိကေနရာက ဦးေဆာင္ပါ၀င္ဖို႔ ၀ိုင္း၀န္းေလွ်ာက္ထားၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ပုရာဏ မေထရ္က ဘုရားဆီမွာ ငါၾကားနာ မွတ္သားခဲ့ရတဲ့ အတိုင္းသာ ေဆာင္ယူပါရေစ။ မင္းတို႔ႏွင့္အတူ မပူးေပါင္းလိုေတာ့ျပီ လို႔ ေျပာျပီး ျငင္းဆန္ခဲ့ပါတယ္။ သမိုင္းမွတ္တမ္း မွတ္ရာအဆိုအရေတာ့ ပုရာဏ မေထရ္ဟာ ခုဒၵါႏုခုဒၵကလို႔ေခၚတဲ့ ေသးေသးမြားမြား ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ေတြကို တိတိက်က် သိေအာင္ မေမးမိတဲ့ အရွင္အာနႏၵာရဲ႕ အေသခ်ာ မေရရာမႈကို သေဘာမက်လို႔ ျငင္းဆန္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံျပီး ႏွစ္ေပါင္း တစ္ရာ အေရာက္မွာေတာ့ ခုဒၵါႏု ခုဒၵက သိကၡာပုဒ္ေတြကို ပယ္ရွားလိုက ပယ္ရွားနိုင္တယ္ဆိုတဲ့ ဗုဒၶရဲ႕ ေနာက္ဆံုးစကားကုိ လက္ကိုင္ျပဳျပီး ေ၀သာလီသား ၀ဇၨီရဟန္းေတြက အခ်က္ ၁၀-ခ်က္ ပါ၀င္တဲ့ အဆိုျပဳလြာကို တင္သြင္းလာပါတယ္။ အခ်က္ဆယ္ခ်က္ဆိုတာက အေျခအေနအရ ပိုက္ဆံကိုင္သင့္ရင္ ကိုင္ရမယ္။ ယာဥ္ ရထားေတြ စီးသင့္ရင္ စီးရမယ္။ ႏို႔ဓမ္းေတြ ေထာပတ္ေတြလည္း က်မ္းမာေရးအရ စားသင့္ရင္ စားရမယ္ စသျဖင္ပါ။ (အကုန္လံုးေတာ့ မမွတ္မိေတာ့)

ဒီေနရာမွာ ေ၀သာလီဆိုတာက အဲဒီေခတ္မွာေတာ့ ဒီမိုကေရစီက်က် အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ဒီမိုကေရစီတရား ထြန္းကားတဲ့ တစ္ခုတည္းေသာ ႏိုင္ငံျဖစ္ခဲ့တာကိုး၊ ျပီးေတာ့ “တဆင့္စကားၾကားရံုမွ်ႏွင့္ မယံုႏွင့္၊ စာေပက်မ္းဂန္ ေရွးထံုးလမ္းစဥ္လာေတြက ေျပာခဲ့တာဆုိျပီးလည္း မယံုနဲ႔၊ ဘယ္ပညာရွိက မိန္ခဲ့လို႔ ဘယ္ဆရာက ေျပာခဲ့လို႔ဆိုျပီး အယံုမလြယ္နဲ႔၊ ကုိယ္တိုင္ ဆံုးျဖတ္ လုပ္ကိုင္ ကိုယ္ပိုင္ဥာဏ္နဲ႔ ယုတၱိက်က် သဘာ၀က်က် ဆင္ျခင္ သံုးသပ္ျပီးမွ ယံုသင့္မွ ယံု” စသျဖင့္ ကာလာမသတိုးသားကို ေဟားၾကားခဲ့တဲ့ ေကသမုတၱိသုတ္ကလည္း သူတို႔အတြက္ စံတစ္ခု ျဖစ္ေနတာက တစ္ေၾကာင္း၊ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံဆိုေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ အေတြးအေခၚ အယူအဆေတြဟာ လြတ္လပ္ပြင့္လင္းတာက တစ္ေၾကာင္း၊ ဒါေၾကာင့္ အခ်က္၁၀-ခ်က္ ပါ၀င္တဲ့ အဆိုတစ္ခုကို ေ၀သာလီသားေတြ တင္သြင္းလာၾကတာလည္း လြန္တယ္လို႔ ဆိုလို႔မရဘူး။

ဒါကုိ အရွင္ဒဗၺမေထရ္ ဦးေဆာင္တဲ့ ေရွးရုိးစြဲ ယူဆထားတဲ့ သံဃာအဖြဲ႔က ေ၀သာလီကုိ သြားျပီး အခ်က္၁၀-ခ်က္နဲ႔ တင္ျပလာတဲ့ ရဟန္းေတာ္ေတြကုိ အဓမၼ၀ါဒီ ဥပေဒ၀ိနည္း စည္းကမ္းနဲ႔ မညီညြတ္သူမ်ားဟု သတ္မွတ္ျပီး ႏွင္ထုတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီမွာပဲ ကာလေသာကမင္း အကူအညီနဲ႔ ဒုတိယသဂၤါယနာကို တင္ခဲ့ၾကပါတယ္။
ႏွင္ထုတ္ခံရတဲ့ ေ၀သာလီသား ရဟန္းေတာ္ေတြဟာ အိႏၵိယေျမာက္ပိုင္း ေကာသမၻီျမိဳ႕မွာ သီးျခား စဥ္ျပိဳင္သဂၤါယနာအျဖစ္ တင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ အဲဒီလို ႏွင္ထုတ္မယ္အစား တင္ျပလာတဲ့အခ်က္အလက္ကို ေၾကလည္ေအာင္ အုပ္စုႏွစ္စုရဲ႕ ႏွစ္ဦးနွစ္ဖက္ သေဘာတူညီမႈရသည္အထိ အေၾကအလည္ေဆြးေႏြးခဲ့မယ္ဆိုရင္ ဗုဒၶဘာသာမွာ မဟာယာနေတြ ေထရ၀ါဒေတြ ဘာေတြ ညာေတြ ဂိုဏ္းကြဲစရာအေၾကာင္း ရွိလာမည္ မဟုတ္ပါ။

ဒုတိယ သဂၤါယနာကေန ဂိုဏ္းနွစ္ခု ကြဲထြက္လာလိုက္တာ အေသာမင္းလက္ထက္ (ေအဒီ ၃၂၅) ေရာက္ေတာ့ ဂိုဏ္းၾကီးက ၁၈ ဂိုဏ္းေတာင္မွ ကြဲသြားပါေလေရာ၊ အရွင္ေမာဂၢလိပုတၱတိႆမေထရ္ ဦးစီးျပီး အေသာကမင္းအကူအညီနဲ႔ တတိယသဂၤါယနာကို တင္လိုက္ၾကျပန္ေရာ၊ တင္ရျခင္းအေၾကာင္းရင္းကေတာ့ မွန္ကန္တဲ့အျမင္ေတြ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ဖို႔ မတူကြဲျပားတဲ့အျမင္ေတြကို ေဆြးေႏြးဖို႔ႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာဟာ ၀ိဘဇၨ၀ါဒီျဖစ္ေၾကာင္း မွန္မွန္ကန္ကန္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်ႏိုင္ဖို႔အတြက္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ႏွင္ထုတ္ခံရတဲ့ ၀ဇၨီတိုင္း ရဟန္းတို႔ဟာလည္း ကသွ်မီးယား(ယခု ပါကစၥတန္)သုိ႔ ေျပာင္းေရႊ႕သြားခဲ့ၾကတယ္။ နယကေထရ္ ပါဆြရဲ႕ဦးစီးျပီး ဘုရင္ ကနိသွ်က ဘုရင္ရဲ႕ အေထာက္အပံ့ႏွင့္ ကသွ်မီးယားေဒသမွာပဲ တတိယသဂၤါယနာကို စဥ္ျပိဳင္တင္ခဲ့ၾကတယ္။ ၀ိဘာသာလို႔ေခၚတဲ့ က်မ္းစာေတြ ဂါထာတစ္သိန္း ပါ၀င္တဲ့ ပိဋကတ္ေတြကို ေရးသား မွတ္တမ္းတင္ႏုိင္ခဲ့တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ကစျပီး မဟာယာနက အိႏၵိယရဲ႕ ေျမာက္ပိုင္းနဲ႔ အေရွ႕ေျမာက္ပိုင္းေဒသေတြမွာ တိုးတက္ျပန္႔ပြားခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

အေသာကဘုရင္က တတိယသဂၤါယနာ တင္ျပီး ကိုးတိုင္း ကိုးဌာန သာသနာျပဳ ေစလြတ္ရာမွာ အရွင္ေသာဏ အရွင္ဥတၱရတို႔ ဦးေဆာင္တဲ့အဖြဲ႕က သု၀ဏၰဘုမၼိ(သထံု)ကို ေရာက္လာခဲ့တယ္။ အေသာကရဲ႕ ညီေတာ္ အရွင္ မဟိႏၵဦးေဆာင္တဲ့ အဖြ႔ဲကေတာ့ သီဟိုဠ္ သီရိလကၤာသို႔ ေရာက္လာခဲ့ျပီး၊ က်န္အဖြဲ႔ေတြကေတာ့ နီးစပ္ရာ အာဖဂန္ နစၥတန္ ကာစစ္စတန္ကို ေရာက္ခဲ့ၾကတယ္ဆုိတာကလြဲလို႔ မွတ္တမ္းမွတ္ရာမ်ား ထင္ထင္ရွားရွား မေတြ႔ရပါ။

ေအဒီ ၁၃ ရာစုႏွစ္ေလာက္မွာ ပုဂံဘုရင္ အေနာ္ရထာ သထံုဟံသာ၀တီကုိ စစ္ေအာင္ႏုိင္ျပီး ပိဋကတ္နဲ႔အတူ အရွင္အရဟံကုိ ပင့္ေဆာင္ကာ သာသနာျပဳခဲ့သည္မွ စ၍ ျမန္မာနိုင္ငံ၌ သာသနာထြန္းကားေနသည္မွာ ယေန႔အခ်ိန္ အထိပါ။
ဆိုေတာ့ ျပန္ဆက္ရရင္ စဥ္ျပိဳင္ သဂၤါယနာတင္ခဲ့ၾကတဲ့ ကသွ်မီးယားေဒသက ရဟန္းေတာ္ေတြဟာ အဲဒီေဒသအျပင္ အိမ္နီးခ်င္း ဇိနတိုင္း (တရုတ္) ဆီကို တစ္စ တစ္စ ျပန္ပြားခဲ့ပါတယ္။

ေအဒီ ၈-ရာစုမွာ တရုတ္ရဟန္းေတာ္ ဗာဟိယန္ႏွင့္ သူငယ္ခ်င္းမ်ားက အေနာက္မစၧိမသို႔ ကုန္းေၾကာင္း ခရီးျဖင့္ က်မ္းစာသယ္ေဆာင္ဖို႔ ခရီးထြက္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ဗာဟိယန္မွတ္တမ္းဆိုတဲ့ စာအုပ္က ဖတ္သင့္တဲ့ စာအုပ္တစ္ခု ျဖစ္ျပီး ေတာင္ေတာင္သဘာ၀ႏွင့္ ဗာဟိယန္ေတြ႔ၾကံဳခဲ့သမွ်ကို မွတ္တမ္းျပဳထားတဲ့ စာအုပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ မွတ္မိၾကအံုးမယ္ ထင္ပါတယ္။ ငယ္စဥ္က ျမ၀တီရုပ္ျမင္သံၾကားမွာ ၾကည့္ခဲ့ရတဲ့ အေနာက္ေဒသသုိ႔ ခရီးထြက္ျခင္းဆိုတဲ့ ၀ုခုန္းတုိ႔ ပါက်ဲ႕တို႔ ကေလးေတြ အင္မတိ အင္မတန္ ၾကိဳက္တဲ့ ဇာတ္ကားပါ၊ လူၾကီးေတြလည္း ၾကိဳက္ၾကတာပါပဲ၊ အဲဒီဇာတ္ကားက ဗာဟိယန္ရဟန္းေတာ္ရဲ႕ မွတ္တမ္းကို ျပန္လည္ အသက္သြင္းထားတာပါ။ ဒီေနရာမွာ ထူးျခားတာတစ္ခုက ဗာဟီယန္ ကူးယူခဲ့တာက သကၠတဘာသာနဲ႔ မွတ္တမ္းတင္ထားတဲ့ ပိဋကတ္ ျဖစ္ျပီး သူႏွင့္ မေရွးမေႏွာင္းမွာ ေပၚေပါက္လာခဲ့တဲ့ အရွင္မဟာ ဗုဒၶေဃာသ ကူးယူျပန္ဆိုထားတဲ့ ပိဋကတ္က ပါဠိဘာသာနဲ႔ မွတ္တမ္းတင္ထားတဲ့ ပိဋကတ္ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။

ေအဒီ ၁၇- ရာစုမွာေတာ့ အီရန္ပါရွန္း ေက်းကုလားေတြက အိႏၵိယကို စစ္ေအာင္ႏုိင္ခဲ့ျပီး ျပည္သူေတြ အကုန္လံုးကို သူတို႔ ေက်းကုလားဘာသာသို႔ သြတ္သြင္းခဲ့ပါတယ္။ သြတ္သြင္းမရတဲ့ သူေတြကုိ သတ္ျဖတ္ခဲ့ၾကျပီး အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက ဗုဒၶဘာသာဘုန္းေတာ္ၾကီးေတြဟာ အိႏၵိယမွာ မေနႏိုင္ေတာ့ဘဲ တိုင္းတစ္ပါးဆီ ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ၾကရပါေတာ့တယ္။ ၀ါ၀ါျမင္ အကုန္သတ္ ကတံုးျမင္ရင္ အကုန္သတ္ဆိုတဲ့ ေက်းကုလားေတြရဲ႕ စနစ္ေၾကာင့္ တစ္ခ်ိန္က ဗုဒၶပြင့္ထြန္းခဲ့တဲ့ သာသနာနယ္ေျမဟာလည္း ေသြးေခ်ာင္းစီးျခင္းႏွင့္အတူ ဗုဒၶဘာသာဟာ လံုး၀ ပ်က္သံုးသြားပါေတာ့တယ္။ နာလႏၵာ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းေတာ္ဆိုရင္ ေက်းကုလားေတြ မီးရိႈ႕တာ ၄-လေလာက္ၾကာမွ မီးျငိမ္းတယ္လို႔ မွတ္တမ္းေတြက ေဖာ္ျပပါတယ္။ ၁၉၆၂ ၀န္းက်င္ေလာက္မွ ကုလသမဂၢအတြင္းေရးမႈး ဦးသန္႔ႏွင့္ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း ဦးႏုတို႔က ဗုဒၶဂါယာ နယ္ေျမမ်ားကို ျပန္လည္ ၀ယ္ယူခဲ့ၾကတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ေက်းကုလားတို႔ရဲ႕ အႏၱရာယ္ေၾကာင့္ ထြက္ေျပးၾကရတဲ့ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေတြဟာ အိႏၵိယေတာင္ပိုင္းႏွင့္ ေျမာက္ပိုင္းသို႔ ထြက္ခြာလာခဲ့ၾကျပီး အိႏၵိယေတာင္ပိုင္းျဖစ္တဲ့ ျမန္မာ လာအို ကေမၻာဒီးယား ထိုင္း သီရိလကၤာ အင္ဒိုနီးရွား မေလးရွားႏိုင္ငံတို႔ကို ေရာက္ခဲ့ၾကျပီး ေတာင္ပိုင္း ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶသာသနာလို႔ အမည္တြင္ခဲ့ပါတယ္။ မေလးရွား အင္ဒီနီးရွားတို႔မွာေတာ့ တစ္ခ်ိန္က ဗုဒၶဘာသာျဖစ္ခဲ့ေပမယ့္ အခုခ်ိန္မွာ ေက်းကုလား ဘာသာျဖစ္ကုန္ပါျပီ။

ေျမာက္ပိုင္းကုိ ထြက္ေျပးခဲ့ၾကတဲ့ ရဟန္းေတာ္ေတြကေတာ့ တရုတ္ ဂ်ပန္ ကုိးရီးယား မြန္ကုိးရီးယား ဗီယမ္နမ္ တိဗက္ေဒသေတြဆီ ေရာက္ရွိကာ ေျမာက္ပိုင္း မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာဟူ၍ အမည္တြင္ခဲ့ပါတယ္။