Saturday, September 18, 2010

ေရစက္ တစ္ေပါက္

၉၆။ ေရစက္ တစ္ေပါက္

ဂိစန္လို႔ေခၚတဲ့ စ်င္ဆရာတစ္ေယာက္က ေရေအးေအးေလး ခ်ိဳးဖို႔ရန္ လက္ဆြဲပုံးနဲ႔ ေရခတ္လာဖို႔ ေက်ာင္းသားငယ္တစ္ေယာက္ကုိ ခုိင္းလုိက္တယ္။ ေက်ာင္းသားက ေရခတ္လာတယ္။ ျပီးေတာ့ ေရခ်ိဳးျပီးတဲ့ေနာက္မွာ ဘယ္ဘက္လက္နဲ႔ ေရကုိ ေျမၾကီးေပၚ သြန္ခ်လို္က္တယ္။
“ မင္း ဥာဏ္ေတာ္ေတာ္ထိုင္းတာပဲ”
ေက်ာင္းသားငယ္ကို ဆရာက ဆဲလိုက္ပါတယ္။ “ အပင္ေတြအေပၚကို ဘာျဖစ္လို႔ မေလာင္းတာလဲ” ဒီေက်ာင္းမွာ ေရစက္ေရေပါက္ေတြကုိ ဘာလို႔ ျဖဳန္းတီးရတာလဲ၊?
ေက်ာင္းသားငယ္ဟာ ခ်က္ျခင္း စ်င္ေက်ာင္းေပၚသုိ႔ ေျပးတက္သြားပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ေရရဲ႕အစက္လို႔ အဓိပၸာယ္ရတဲ့ ေနကိဆုဆိုတဲ့နာမည္ကုိ ေျပာင္းလဲ သြားပါေတာ့တယ္

၉၇။ စစ္မွန္ေသာ သင္ၾကားမႈ

တခါက ဂ်ပန္ျပည္မွာ ၀ါးပင္ ၀ါးရြက္ေတြန႔ဲ ျပဳလုပ္ထားတဲ့ မီးေတာက္ခြက္ကုိ အိမ္တြင္းဘက္မွာ ဖေယာင္းတုိင္လိုပဲ အသံုးျပဳၾကတယ္။ ညတစ္ညမွာ သူ႔သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ဆီကုိ အလည္လာတဲ့ ဥာဏ္ႏံုတဲ့သူတစ္ေယာက္က အိမ္ကိုေရာက္လာျပီး လက္ဆြဲမီးအိမ္တစ္ခုကို ေပးခဲ့တယ္။

“ မီအိမ္ဆိုတာ ငါမသိဘူး၊ အေမွာင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ အလင္းပဲျဖစ္ျဖစ္ ငါ့အတြက္ေတာ့ အတူတူပဲ” လို႔ ေျပာပါတယ္။
“မင္းဒီမီးအိမ္ကို ဘယ္က ရလာတယ္ဆိုတာ ငါမသိဘူး။ ဒါေပမယ့့္ ဒီမီးအိမ္က မင္းဆီမွာ မရွိဘူးဆိုရင္ တစ္စံုတစ္ေယာက္ကလည္း မင္းေနာက္ကို လိုက္ေနမွာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဒီမီးအိမ္ကုိ မင္းယူသြားရမယ္။ “
ဥာဏ္ႏံႈတဲ့လူဟာ မီးအိမ္ၾကီးဆြဲျပီး ထြက္ခြာသြားခဲ့တယ္။ ျပီးေတာ့ သိပ္ေ၀းေ၀း မသြားရေသးမီမွာပဲ လူစိမ္းတစ္ေယာက္က သူ႔ေနာက္ကို ေျပးလုိက္လာတယ္။
“ၾကည့္ပါ မင္းဘယ္ကုိ သြားမလဲ!” လူစိမ္းက အံ့အားသင့္စြာ ေမးလုိက္ပါတယ္။
“ မင္းဒီမီးအိမ္ကုိ မျမင္ဘူးလား”
“အစ္ကိုေရ မင္းရဲ႕ မီးက ေလာင္က်ြမ္းေနတယ္။” လို႔ လူစိမ္းက ေျဖလိုက္ပါတယ္။

သက္ရွိဘုရား

၈၄။ စစ္မွန္ေသာ သူငယ္ခ်င္း

၈၅။ ေသဆံုးခ်ိန္

၈၇။တပည့္သံုးမ်ိဳး

၈၆။ သက္ရွိဘုရားႏွင့္ စည္ပုိင္းလုပ္သူ

စ်င္ဆရာၾကီးတို႔သည္ အခန္းတစ္ခုတည္းမွာ ပုဂၢိဳလ္ေရး လမ္းညြန္မႈမ်ားအတြက္ ေကာင္းႏိုးရာရာကုိ တိုင္ပင္ေဆြးေႏြး ၾကတယ္။ ဆရာႏွင့္ တပည့္မ်ား စည္းေ၀းေနခ်ိန္ျဖစ္၍ ဘယ္သူမွ အခန္းထဲ ၀င္မလာၾကပါ။
တိုက်ိဳျမိဳ႕ ကန္ႏွင္းေက်ာင္းဆရာျဖစ္တဲ့ မိုကိုရီက သူ႔တပည့္ေတြနဲ႔သာမက ကုန္သည္ေရးသမားမ်ား သတင္းစာဆရာမ်ားနဲ႔ပါ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးေလ့ ရွိသူ ျဖစ္ပါတယ္။
တစ္ေန႔မွာေတာ့ စာေပးလံုး၀ မဖတ္တတ္တဲ့ စည္ပိုင္းလုပ္သူ အလုပ္သမားက မိုကိုရီဆီကုိ ေရာက္လာျပီး အူေၾကာင္ေၾကာင္ ေမးခြန္းတစ္ခုကို ေမးကာ ျပန္ထြက္သြားပါတယ္။
တစ္ျခားတစ္ေန႔မွာေတာ့ တပည့္ေတြနဲ႔ စာေပေဆြးေႏြးေနတဲ့ မိုကုိရီဆီသုိ႔ ထိုသူက ေရာက္လာျပန္ပါတယ္။ တစ္ျခားအခန္းမွာ ေစာင့္ေနဖို႔ စည္ပိုင္းအလုပ္သမားကို ေျပာလိုက္တယ္။ ထိုအခါ တပည့္ေတြက ဆရာၾကီး ကို ေျပာလိုက္တာက..
"ဆရာဟာ သက္ရွိဘုရားတစ္ဆူလိုပဲ ဆိုတာ သိပါတယ္။" "ေက်ာင္းထဲမွာ ရွိတဲ့ ေက်ာင္းဆင္းတုေတြေတာင္မွ ဒီလို ဘာမွ မသိတဲ့သူတစ္ေယာက္နဲ႔ အဖက္လုပ္ျပီး ျငင္းခံုေနမွာ မဟုတ္ဘူး။ ဘာေၾကာင့္ ဆရာ ဒီလိုလူကို အေရးလုပ္ျပီး ဆက္ဆံေနရတာလဲ?" တပည့္ေတြက ေျပာလိုက္ပါတယ္။

တပည့္ေတြရဲ႕ စကားမဆံုးမီမွာပဲ မိုကုိရီက စည္ပုိင္းအလုပ္သမားနဲ႔ ေတြ႔ဖို႔ ထြက္ခြာသြားပါေတာ့တယ္။

၈၈။ တရုတ္လူမ်ိဳး ကဗ်ာကုိ ဘယ္လုိ ေရးမလဲ

ကဗ်ာကုိ ေကာင္းေကာင္းေရးတတ္တဲ့ ဂ်ပန္လူမ်ိဳးကဗ်ာဆရာ တစ္ေယာက္က တရုတ္ကဗ်ာေတြကို ဘယ္လို ေရးသားပါသလဲ ဆိုတာကို ေျပာခဲ့ပါတယ္္။

"ပံုမွန္ တရုတ္လူမ်ိဳးကဗ်ာေတြကေတာ့ စာေၾကာင္းေလးနဲ႔ပါ။" သူက ရွင္းျပပါတယ္။
"မထမစာေၾကာင္းက ဆိုလိုရင္း ကနဦးစာစုေတြ ပါ၀င္ရမယ္။ ဒုတိယစာေၾကာင္းက ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ကို ေရးသားရျပီး တတိယစာေၾကာင္းကေတာ့ ရည္ရြယ္တဲ့ ဘာသာရပ္အေၾကာင္းအရာနဲ႔ အသစ္အေၾကာင္းအရာကို ေရးသားရမွာ ျဖစ္ျပီး စတုတၳစာေၾကာင္းကေတာ့ ပထမနွင့္ တတိယ စာေၾကာင္းက ေရးသားခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းအရာကို ျပန္လည္ ေဆြးေႏြး ေရးသားရမွာ ျဖစ္တယ္။ ထင္ရွားတဲ့ ဂ်ပန္သီခ်င္းကဗ်ာ ပံုစံကေတာ့ ဒီအတိုင္းပါ.....

Two daughters of a silk merchant live in Kyoto,
The elder is twenty,the younger, eighteen.
A soldier may kill with his sword,
But these girls slay men with their eyes."......

ပုိးထည္ကုန္သည္ရဲ႕ သမီးႏွစ္ေယာက္ တိုက်ိဳျမိဳ႔မွာ ေနတယ္
အၾကီးက ႏွစ္ဆယ္ အငယ္က ဆယ္ရွစ္ႏွစ္
စစ္သားတစ္ေယာက္ သူ႔ရဲ႕ဓားနွင့္ လူေတြကို သတ္ႏိုင္ေပမယ့္
ဒီမိန္းကေလးေတြကေတာ့ သူ႔ရဲ႕မ်က္ရည္မ်ားႏွင့္ လူေတြကုိ သတ္ႏိုင္တယ္။"

၈၉။ စ်င္ စကား

၉၀။ ေနာက္ဆံုး သီက်ဴး ေျပာဆိုျခင္း

တန္ဂန္မွာ ကေလးဘ၀ကတည္းက စန္ဂယ္ႏွင့္အတူ စာေပကုိ ေလ့လာသင္ယူခဲ့တယ္။ သူအသက္ႏွစ္ဆယ္ရွိတဲ့အခါ သူဆရာနဲ႔အတြ ထြက္ခြာသြားခဲ့ျပီး ႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာႏိုင္ဖို႔အတြက္ တစ္ျခားေနရာေတြကုိ အလည္အပတ္သြားခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ စန္ဂီကေတာ့ ဒီအခြင့္အေရးကုိ ခြင့္ျပဳခ်က္ မရခဲ့ဘူး။ အခ်ိန္တိုင္းမွာ တန္ဂန္က ေခါင္းထဲမွာ စန္ဂယ္ ေနာက္ဆံုး ေျပာခဲ့တဲ့စကားကုိပဲ စဥ္းစားေနခဲ့တယ္။

ေနာက္ဆံုးမွာ စန္ဂယ္ဆီမွ ခြင့္ျပဳခ်က္ကုိ အစ္ကို ျဖစ္သူကုိ ေတာင္းေပးဖို႔ ေခ်ာ့ေမာ့ ေျပာခဲ့တယ္။ အစ္ကို ျဖစ္သူကလည္း တန္ဂန္ဆီကုိ အေၾကာင္းၾကားခဲ့တယ္။
" အဲဒါကို စီစဥ္လို႔ ျပီးပါျပီ။ ဘုရားဖူးခရီးစဥ္ကုိ စတင္သြားဖို႔အတြက္ တစ္ခါတည္း စီစဥ္လို႔ ျပီးပါျပီ။"
တန္ဂန္က စန္ဂယ္ရဲ႕ သေဘာတူညီခ်က္ရလိမ့္မယ္လို႔ အထင္နဲ႔ စန္ဂယ္ဆီ သြားခဲ့တယ္။ စန္ဂယ္ရဲ႕ ဆရာနဲ႔သာ ေတြ႔ျပီး ဆရာကေနတစ္ဆင့္ စန္ဂယ္ ေနာက္ဆံုးမွာတမ္းကိုပဲ ၾကားသိခဲ့ရတယ္။
"ဘယ္လို ျဖစ္တာလဲ" "စန္ဂယ္က အလုပ္မ်ားေနတာ မဟုတ္ေလာက္ဘူး" " သူ႔စိတ္ ေျပာင္းလဲတာပဲ ျဖစ္မယ္" "ငါ သူ႔ကို သြားေျပာဦးမယ္" တန္ဂန္ရဲ႕အေၾကာင္းကုိ သိၾကေသာ သူငယ္ခ်င္းမ်ားက နွစ္သိမ့္ၾကတယ္။ စန္ဂယ္ရဲ႕ဆရာကို ေတြ႔ဖို႔ သြားခဲ့ၾကတယ္။
စန္ဂယ္နဲ႔ေတြ႔တဲ့အခါ စန္ဂယ္က ေျပာလိုက္ပါတယ္။
"သူ႔ကုိ ေတြ႔ဖို႔ မျငင္းပယ္ခဲ့ရပါဘူး" "ငါ့ရဲ႕ ေခါင္းထဲမွာ သူေနာက္ဆံုး ေျပာခဲ့တဲ့ စကားေတြပဲ အျမဲေတြးေန ပါတယ္။ သူျပန္လာတဲ့အခါ အသိဥာဏ္ရင့္က်က္သူ ျဖစ္လိမ့္မယ္။ သူ႔ကို ေနာက္ထပ္ အျပစ္ေတြကုိ ေျပာလိမ့္မယ္ မဟုတ္ပါဘူး" စန္ဂယ္က ေျပာလိုက္ပါတယ္။

မတည္ျမဲေသာ အရာ

၈၂။ ဘယ္အရာမွ မတည္ရွိျခင္း

စ်င္ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ့ ယာမိုက ေတဆုက စ်င္ဆရာခ်င္းဆီကုိ အလည္သြားခဲ့ပါတယ္။ စ်င္ဆရာ ဒိုကန္ဆီကို ေရာက္လာတဲ့အခါမွာေတာ့ ယမိုကေတဆု ဆိုတဲ့သူက သူ႔ရဲ႕ေအာင္ျမင္မႈကုိ ၾကြား၀ါလိုတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ေအာက္ပါအတိုင္း ေျပာလိုက္ပါတယ္။
" ဗုဒၶ ႏွင့္ သတၱ၀ါအားလံုးတို႔ရဲ႕ စိတ္သႏၱာန္ေတြဟာ အရာအားလံုး ျပီးဆံုးျခင္းေနာက္ကြယ္မွာ ဘာဆို ဘာမွ မတည္ျမဲေတာ့ဘူး။ စိတ္ရဲ႕ စစ္မွန္တဲ့သဘာ၀ကို ေျပာရရင္ ဘာမွ မရွိျခင္းဆိုတဲ့ သုညတပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ စစ္မွန္တဲ့ ဥာဏ္ပညာဆိုတာလည္း မရွိ၊ ယံုမွားဖြယ္ ေမာဟဆိုတာလည္း မရွိ၊ ပညာရွိသူေတာ္ေကာင္းဆိုတာလည္း မရွိ၊ သာမန္လူတန္းစားဆိုတာလည္း မရွိ၊ ေပးဆပ္ျခင္း လက္ခံရယူျခင္းဆိုတာေတြလည္း မရွိ၊ ဘာဆို ဘာမွ မရွိ၊" ဟူ၏။
ခ်က္ခ်င္းဆိုသလိုပဲ ဒိုဂန္ဟာ ၾကိမ္လံုးႏွင့္ ယာမိုကကို ခပ္ျပင္းျပင္းေလး ရုိက္လိုက္တယ္။ လူငယ္ ယာမိုက ကေတာ့ ဘလိုင္းအရိုက္ခံရလို႔ စိတ္ဆိုးေဒါသ ထြက္ျပီး ရူးရူးရွဲရွဲ ျဖစ္သြားပါတယ္။ ထိုအခါ ဒိုဂန္က ေျပာလိုက္ပါတယ္။
" ဘယ္အရာမွ မတည္ရွိဘူးဆိုရင္" "ဒီေဒါသေတြ ဘယ္ကေန ဘယ္လို ေရာက္လာရတာလဲ?" ဟူ၏။

EMPTINESS သုညတ အယူအဆမ်ား

ကင္းဆိတ္ျခင္း သုညတ အယူအဆက အေရးၾကီးတဲ့ ဒႆနတစ္ခုလို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ သုညတဆိုတာက သကၠတဘာသာ စကားလံုး ျဖစ္ျပီး ကင္းဆိတ္ျခင္း ဘာမွမရွိျခင္း လို႔ အဓိပၸါယ္ ရပါတယ္။ အတၱ ၀ိညာဥ္ေတြ မရွိျခင္းလို႔လည္း ဆိုၾကပါတယ္။ ထို႔အျပင္ ဗုဒၶရဲ႕ အနတၱတရားႏွင့္ တူညီတယ္လို႔လည္း ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ထူးျခင္းမႈတစ္ခုကေတာ့ အတၱ၀ိညာဥ္ေတြ တည္ရွိတယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆကို ပယ္ရွားျခင္းပါ။
မွတ္မိၾကဦးမယ္ ထင္ပါတယ္။ လူေတြ ေျပာေလ့ရွိတာက ၀ိညာဥ္လြင့္မတတ္ ခံစားရတယ္။ ၀ိညာဥ္ေတြရဲ႕ေလာက စသျဖင့္ ေျပာၾကတာေတြပါ။ ဒါေၾကာင့္ ၀ိညာဥ္တည္ရွိျခင္းဆိုတဲ့ အရာက လူေတြရဲ႕ႏွလံုးသားထဲမွာ အျမစ္တြယ္ေနတဲ့ အရာတစ္ခုလို႔ ဆိုႏိုင္တယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့ ၀ိညာဥ္အယူအဆက ျဗဟၼဏ၀ါဒမွ ဆင္းသက္လာတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ျဗဟၼဏ၀ါဒမွာေတာ့ အတၱ၀ိညာဥ္အယူအဆက.........ျဗဟၼဏအတၱ-စၾကာ၀ဠာ၀ိညာဥ္ႏွင့္ ဇီ၀အတၱ- ပုဂၢလ၀ိညာဥ္ ဆိုျပီး ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စား ရွိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ဗုဒၶအလိုအရေတာ့ ျဗဟၼဏ၀ါဒီေတြ ယံုၾကည္သလို မဟုတ္ဘဲ အနတၱသေဘာအရ ခႏၶာငါးပါးသာ ရွိတယ္။ ရူပကၡႏၶာ ေ၀ဒနကၡာ သညာကၡႏၶာ သခၤါရကၡႏၶာ ႏွင့္ ၀ိညာဏခႏၶာဆိုတဲ့ ခႏၶာငါးပါးသာ တည္ရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ လူ႔သ႑ာန္ရဲ႕ အျပင္ဘက္မွာေရာ အတြင္းဘက္မွာပါ အတၱ၀ိညာဥ္ဆိုတာ ဘယ္ေနမွာမွ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာျပီး ရွာေဖြလို႔ မေတြ႔ႏိုင္ဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္။
မဟာယာနက်မ္းစားမ်ားကို ေရးသားျပဳစုသူ အရွင္နာဂဇုနကေတာ့ သုညတ-ကင္းဆိတ္ျခင္းဆိုတာ အတၱ၀ိညာဥ္ မရွိတဲ့အရာ ျဖစ္တယ္။ ရုိးရွင္းတဲ့ အယူအဆတစ္ခုသာ ျဖစ္ျပီး အဲဒီအေပၚမွာ တည္မွီတာ ျဖစ္ျပီး အဲဒီအေပၚမွာပဲ သုညတ သီအိုရီကုိ ေတြးဆႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဆက္လက္ျပီး သခၤါတေလာက အသခၤတေလာကေတြမွာလည္း အတၱ၀ိညာဥ္ဆိုတာ မရွိ၊ အတၱ၀ိညာဥ္အေနနဲ႔ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ေနရာေဒသဆိုတာလည္း မရွိ၊ ဘယ္ေနရာမွာမွ ရွာမေတြ႔နိုင္၊ ဟူ၍ ဆိုပါတယ္။ ထို႔အျပင္ အရားအားလံုးက အျမဲတည္ျမဲမႈမရွိ သုညတ တစ္ခုမွ်သာ ျဖစ္တယ္တဲ့။
သုညတအယူအဆနဲ႔ပတ္သက္ျပီး ဓမၼပဒဂါထာေတြမွာေတာ့ "သေဗၺဓမၼာ အနတၱာ= အားလံုးေသာ တရားေတြဟာ အနတၱတရားေတြသာ ျဖစ္တယ္"တဲ့ ဒီေနရာမွာ ဓမၼ-တရားဆုိတဲ့အထဲမွာ သခၤတေရာ အသခၤတပါ အက်ံဳး၀င္ျပီး ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အတၱ၀ိညာဥ္ဆိုတာ သခၤတေလာကမွာသာမက အသခၤတေလာကပါ မရွိဘူးလို႔ ဆိုရမွာပါ။
ပဋိစၥသမုပၸါဒ္မွာေတာ့ အရာအားလံုးက ျပဳျပင္စီရင္အပ္တဲ့ သခၤါရတရား ျဖစ္တယ္။ အေၾကာင္း အက်ိဳး ဆက္စပ္ေနတယ္။ သုညတဆိုတာလည္း လြတ္လပ္တဲ့ တည္ရွိမႈ အကာသတစ္ခု ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
Heart Suttra- ဟဒယသုတ္မွာေတာ့ ရူပ ေ၀ဒနာ သညာ သခၤါရ ႏွင့္ စိတ္၀ိညာဥ္တရားတို႔ဟာ သတၱ၀ါေတြရဲ႕ သ႑ာန္မွာ သုညတသီအိုရီကဲ့သုိ႔ပဲ တည္ျမဲမႈမရွိ ကင္းဆိတ္ကာ ေနတယ္လို႔ ေဗာဓိသတၱ အေ၀ေလာကိေသ၀ရက ေရးသားထားပါတယ္။
သုည သီအိုရီနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ဂရိေတြးေခၚရွင္မ်ားကေတာ့ သုညဆိုတာ အေၾကားအလပ္ ဟင္းလင္းျပင္ ျဖစ္ေနျခင္း ဘာမွ မရွိျခင္း အရားအားလံုးကုိ လက္ခံနိုင္တဲ့ လြတ္ေနတဲ့ ဗလာတစ္ခုလို႔ ဖြင့္ဆိုထားပါတယ္။ တစ္ခုႏွင့္တစ္ခုအၾကား ဟာလာဟင္းလင္း ျဖစ္ေနရမယ္။ ၾကားခံဆိုတာ မရွိ၊ ဗလာ နတၳိ အကာသလိုပဲ ဟင္းလင္း ဟာလာ ျဖစ္ေနရမယ္။ ဒါေၾကာင့္ သုည ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ( အက်ယ္ကို ဂရိနတ္ဘုရားႏွင့္ သခ်ၤာေတာ့ပစ္တို႔မွာ ရႈၾကပါကုန္)
ဗုဒၶစာေပက်မ္းဂန္ေတြမွာ နိဗၺာန္အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ရွိသည့္အနက္ သုညတနိဗၺာန္ဆိုတာ ရွိပါတယ္။ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ ကိေလသာ တရား အာလံုး ကင္းဆိတ္ျခင္း၊ ကိေလသာ တရား အားလံုး ခ်ဳပ္ျငိမ္းေပ်ာက္ကြယ္သြားျပီး အရာအားလံုး ကင္းဆိတ္ေနျခင္း ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ သုညတ နိဗၺာန္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ေတာ့ သုညတ-ကင္းဆိတ္ျခင္းဆိုတာ (သဗၺံ သုညံ- အားလံုးသည္ ကင္းဆိတ္ျခင္း) အားလံုးေသာအရာသည္ တည္ျမဲမႈ မရွိ၊ ခ်ဳပ္ျငိမ္းေပ်ာက္ကြယ္သြားျခင္းသာ ျဖစ္တယ္။ အတၱ၀ိညာဥ္ဆိုတာ မရွိ၊ ပြင့္လင္း လြတ္လပ္မႈသာ ရွိသည္။ ဘ၀ အဘ၀- သႆတဒိ႒ိ ဥေစၧဒ ဒိ႒ိေတြမွာေတာင္မွ အတြင္းဘက္မွာေရာ အျပင္ဘက္မွာပါ အတၱ၀ိညာဥ္ဆိုတာ မရွိ၊ သခၤတေလာက အသခၤတေလာကေတြမွာလည္း အတၱ၀ိညာဥ္ေကာင္ကို ရွာေဖြလို႔ မရနိုင္၊ သုညသည္ သုညသာ ျဖစ္တယ္။ ကင္းဆိတ္ျခင္းမွ်သာ ျဖစ္တယ္။

(Lecture by university of kelaniya မွ မွီျငမ္းျပဳ တင္ျပသည္။)