Friday, November 26, 2010

ဇင္၏ျဖစ္တည္ရာ

မျမင္ႏိုင္တာကို
ၾကည့္ပါ
မၾကားႏိုင္တာကို
နားေထာင္ပါ
မထိေတြ႕ႏိုင္တာကို
ခံစားပါ
(ေလာင္ဇူး)

ဇင္ဗုဒၶဘာသာဆိုတာ တရုတ္ျပည္ရဲ႕ေမြးဖြားရာေဆာင္ ေတာင္တန္းမွာ ရွိတဲ့ ေရွာင္လင္သိုင္း အႏုပညာ ဇင္က်မ္းစာသင္ေက်ာင္းကို တ႐ုတ္ ယဥ္ေက်းမႈရဲ႕ ပုလဲ ရတနာသဖြယ္ သတိထားမိၿပီး ျဖစ္ၾကမွာပါ။ဒါေပမယ့္ ဇင္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး နားလည္ ထားတတ္ၾကတာက ဇင္ဘုန္းၾကီေတြဟာ မိန္းကေလး မျဖစ္ရဘူး။ အသား မစားၾကတဲ့ သက္သတ္လြတ္ သမားေတြ ျဖစ္တယ္။ အိမ္ေထာင္ျပဳလို႕ မရဘူး။ ေခါင္းတံုးေျပာင္ေအာင္ တံုးထားရမယ္ အနီနဲ႕ အ၀ါသင္တိုင္း ေတြကိုပဲ အျမဲ ၀တ္ဆင္ရမယ္၊ သကၤန္းမဟုတ္ လူအ၀တ္အစား မဟုတ္တဲ့ အ၀တ္ေတြကို ၀တ္ေနသူ စသျဖင့္ အမွားေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဇင္အေၾကာင္းကုိ ေသေသခ်ာခ်ာ ထပ္ၾကည့္ရေအာင္ပါ။

ဘီစီ ၅၂၇ မွာ ေဂါတမဗုဒၶ ေပၚထြန္း ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က လီယ်န္မင္းဆက္ တစ္ပါးျဖစ္တဲ့ ၀ူဒီ (၅၀၂-၅၄၉ ဘီစီ)က ဗုဒၶ သာသနာကို ျပန္႔ပြား ေစလိုတဲ့ အတြက္ တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ ျမစ္၀ါ ျမစ္ေတာင္ဖ်ားမွာ ရွိတဲ့ ဟီနန္ ျပည္နယ္မွာ ဗုဒၶ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြကို သတင္းသံုးေစၿပီး သကၠက(Sanskrit) ဘာသာနဲ႕ ေရးထားတဲ့ ဗုဒၶ စာေပေတြကို တ႐ုတ္ ဘာသာသို႔ ျပန္ဆို ေစခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ အခ်ိန္ေလာက္မွာ အိႏိၵယက ေဗာဓိဓမၼ(တ႐ုတ္လို ဓာမို)က အဲဒီေက်ာင္းကို ေရာက္လာကာ ရွစ္ႏွစ္ တိုင္တိုင္ တရားဓမၼ အားထုတ္ ခဲ့ပါတယ္။ သူကပဲ အဲဒီေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းထိုင္ ဆရာေတာ္ ျဖစ္လာၿပီး က်န္တဲ့ ဘုန္းႀကီးေတြကို ကိုယ္ခႏၶာ ၾကံ႕ခိုင္ေရးနဲ႕ အတြင္းအား ေကာင္းေရး အတြက္ ဆိုကာ လိုဟန္ လႈပ္ရွားကြက္ ၁၈ ကြက္ကို စတင္ သင္ၾကား ေပးခဲ့တယ္လို႕ ဆိုပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ေအဒီ ၅၂၀ မွာ ေဗာဓိစမၼ-ဓာမိုရဲ႕ ဇင္ဗုဒၶဘာသာေက်ာင္း ရယ္လို႕ ေပၚလာပါတယ္။ အမွန္ေတာ့ တရား အားထုတ္စဥ္မွာ မငိုက္မ်ဥ္း ရေအာင္ ရည္ရြယ္တဲ့ အျပင္ ကိုယ္ခံစြမ္းအား ၾကံ႕ခိုင္ေအာင္လည္း လုပ္ေပးတဲ့ ေယာဂက်င့္စဥ္ တစ္မ်ဳိးသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေတာေတာင္ထဲမွာမို႕ သားရဲတိရစၦာန္ေတြရဲ႕ အႏၲရာယ္ကလည္း ရွိေနေလေတာ့ ေဗာဓိဓမၼ-ဓာမိုက သူ႕က်င့္စဥ္ကို တိရစၦာန္ေတြ အႏၲရာယ္က ကာကြယ္ႏိုင္ေအာင္ စီမံၿပီး က်န္ဘုန္းႀကီးေတြကို ေလ့က်င့္ သင္ၾကား ေပးခဲ့ပါတယ္။ ေအဒီ ၅၂၈ မွာေတာ့ တာမိုဆိုသူ ဘုန္းေတာ္ႀကီးက ဟီနန္ေက်ာင္းမွာ နာယက ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလိုနဲ႕ ေအဒီ ၆၁၀ မွာေတာ့ ဟီနန္ေက်ာင္းဟာ ဘာသာေရး အဆံုးအမ သက္သက္ သင္ၾကားရာ ေနရာမကေတာ့ဘဲ သိုင္းနဲ႕ ကိုယ္ခံပညာ သင္ေပးရာ ဌာန ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ ေအဒီ ၆၈၀ မွာ ဟီနန္ေက်ာင္းကို လက္ရွိ ဧကရာဇ္က ဖ်က္ဆီးလိုက္ပါ တယ္။ ဒါေပမယ့္ ၉၄၅ ခုႏွစ္မွာေတာ့ စီခြၽမ္ျပည္နယ္က အာမီရွမ္း ေက်ာင္းဟာ ဇင္က်င့္စဥ္ကို လက္ခံ ခဲ့ပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္ ျမန္မာျပည္မွာ ပုဂံေခတ္မို႕ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာေရာင္၀ါ ထြန္းခ်ိန္ ဆိုတာကို သတိထား ေစခ်င္ပါတယ္။ တ႐ုတ္မွာ ဇင္ဘာသာ ထြန္းေတာက္ေနခ်ိန္ ပုဂံမွာ က်န္စစ္သားကေန က်စြာမင္းအထိ ပုဂံေစတီ အဆူဆူကို တည္ေနခ်ိန္ပါ။

၁၆၄၄ မွာေတာ့ ျပန္ေဆာက္ထားတဲ့ ဟီနန္ေက်ာင္းကုိ မ်က္ခံုးျဖဴလို႕ နာမည္ရတဲ့ ဇင္ဆရာႀကီး ဘိုင္ေမ့က သစၥာေဖာက္လို႕ ဖ်က္ဆီး ခံရျပန္ပါတယ္။ ၁၇၀၀ မွာေတာ့ ဇင္ ေယာဂီတစ္ဦးစီတိုင္းမွာ ကိုယ္ပိုင္ တိရစၦာန္ ပံုသဏၭာန္ နဲ႕ ရင္ဆိုင္ ရပ္တည္တဲ့ အေလ့အထ ေခတ္စား လာပါတယ္။ ေတာင္ေက်ာင္းနဲ႕ ေျမာက္ေက်ာင္း သင္ၾကားပံုေတြလည္း မတူပါဘူး။ ၁၇၆၅မွာ ကုိယ္ခံသုိင္းပညာစတိုင္ စၿပီး ေပၚထြက္လာပါတယ္။ အဆင့္ေတြ သတ္မွတ္ၿပီး သင္ၾကားသလို ကြန္ဖူးဟာလည္း ဇင္ေယာဂီ (သို႔) ေရွာင္လင္ရဲ႕ အထင္ကရ ပညာရပ္ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ ၁၈၇၈ မွာေတာ့ ၀ူတန္းေက်ာင္းက ေရွာင္ လင္ဆရာႀကီးနဲ႕ တပည့္ေတြဟာ လက္ရွိ တ႐ုတ္ အာဏာပိုင္ကို ျဖဳတ္ခ်တဲ့ လႈပ္ရွားမႈမွာ ပါခဲ့ၾကပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္း ၁၈၉၉ မွာ ေရွာင္လင္ေတြဟာ ႏိုင္ငံျခားသား အမ်ားစုကိုပါ ေမာင္းထုတ္ ခဲ့ၾကပါတယ္။ ၁၉၀၀ ခုႏွစ္မွာေတာ့ ဖူဂ်ီယန္နဲ႕ ဟီနန္ေက်ာင္းေတြ ဖ်က္ဆီး ခံခဲ့ရၿပီး တ႐ုတ္ျပည္လည္း ပေဒသရာဇ္တစ္ ခန္းရပ္ သြားခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေရွာင္လင္ ေခါင္းေဆာင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးကေတာ့ ၁၉၀၂ ခုႏွစ္မွာ အေမရိကႏွင့္ ဂ်ပန္ကို ထြက္သြားခဲ့ၿပီး ၁၉၂၈ မွာ ဟီနန္ေက်ာင္း မီး႐ႈိ႕ခံ ခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီ ေနာက္ပိုင္း ေမာ္စီတုန္းရဲ႕ ကြန္ျမဴနစ္ ေခတ္မွာေတာ့ ေရွာင္လင္တင္မကဘဲ ဗုဒၶဘာသာ အပါအ၀င္ ဘာသာေရး အားလံုး ေနရာ မရခဲ့ပါဘူး။

၁၉၈၉ မွာေတာ့ ေရွာင္လင္ရဲ႕ ကနဦး ေနရာျဖစ္တဲ့ ဟီနန္ေက်ာင္းကို ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္ အေဆာက္အအုံ အျဖစ္ ျပန္လည္ ျပင္ဆင္ခဲ့ပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ ဇင္က်င့္စဥ္မ်ားဟာ တ႐ုတ္ ႐ိုးရာ ၀ိညာဥ္ ယံုၾကည္မႈထဲမွာ အိႏိၵယရဲ႕ အေတြး အေခၚကို ေပါင္းစပ္ထားတာပါ။ အဓိကက်တဲ့ အထဲမွာ တာအို ပညာရွင္ ေလာင္ဇူရဲ႕ ဘ၀ကို ဥာဏ္ပညာ ရွိစြာနဲ႕ ႏွိမ္ခ်စြာ ျဖတ္သန္း ရွင္သန္ဖုိ႕ ဆိုတဲ့ အေတြးအေခၚလည္း ပါပါတယ္။ ကိုယ္ခႏၶာ၊ စိတ္နဲ႕ ၀ိညာဥ္ကို အခ်ဳိးညီ ေပါင္းစပ္ ျပဳျပင္ထားတာလို႕ ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သဘာ၀ တရားအေပၚ အေလးအနက္ ထားတာကေတာ့ ထူးျခားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဇင္ဗုဒၶဘာသာ ေရွာင္လင္ေက်ာင္းေတြမွာ ကြန္ဖူးနဲ႕ ကိုယ္ခံ ပညာကိုခ်ည္း သင္ေပးတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေက်ာင္းတိုင္း လိုလိုမွာ အင္မတန္ မ်ားျပားတဲ့ စာအုပ္ေတြရွိတဲ့ စာၾကည့္တိုက္ေတြ ရွိပါတယ္။ စာအုပ္ေတြ အေနနဲ႕လည္း ဘာသာရပ္ စံုလွပါတယ္။ နကၡတ္ေဗဒ၊ ဇီ၀ေဗဒ၊ အႏုပညာ၊ ပန္းခ်ီ၊ ဂီတ၊ ဖေလာ္ေဆာ္ဖီ၊ သခ်ာၤစသျဖင့္ အေတာ္စံုစံု ရွိတာပါ။ ဗုဒၶဘုရား ေဟာၾကားသလို “လူေျခတစ္ေထာင္ကို အခါ တစ္ေထာင္ ႏိုင္ေပမယ့္ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုမွ မႏိုင္ရင္ေတာ့ ေအာင္ႏိုင္ဆံုးသူ မျဖစ္ေသးဘူး” ဆိုသလိုပဲ ဇင္ က်င့္စဥ္မ်ားဟာ ကုိယ့္အတၱကို အႏိုင္ယူဖို႕ သင္ယူရတာပါ။ ကိုယ္ခႏၶာ ၾကံ႕ခိုင္ဖို႕နဲ႕ စိတ္၀ိညာဥ္ လူပ္ရွားမႈတို႔ ေပါင္းစပ္နိုင္ဖို႔ႏွင့္ ကိုယ္နဲ႕ စိတ္ရဲ႕ သဘာ၀အေျခအေနကို သေဘာေပါက္ေအာင္ ႀကိဳးစားဖို႕ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ ဇင္ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ တစ္စိပ္တစ္ေဒသျဖစ္တဲ့ ေရွာင္လင္ကိုယ္ခံပညာကို ဒီကေန႕ သင္ယူ ေနၾကသူေတြဟာ အရင္ေခတ္ ကလို ကိုယ္ခံပညာ အတြက္ထက္ ဇင္ဗုဒၶဘာသာေရး က်င့္စဥ္ အေနနဲ႕ သင္ယူ ေလ့လာေနၾကတာပါ။ မ်က္ျမင္ ေလ့လာဖူးသူေတြ အဆိုအရေတာ့ ဇင္ ကိုယ္ခံပညာ ေလ့က်င့္ေနသူေတြရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈဟာ ျမန္ဆန္ လြန္းတာမို႕ ညတိုင္ေတြမွာဆို သူတို႕ လႈပ္ရွားေနတာကို ျမင္ကို မျမင္ရႏိုင္ဘူးလို႕ ဆိုပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဇင္ရဲ႕ အႏွစ္သာရ ကလည္း အခ်က္ ႏွစ္ခ်က္ပဲ ရွိပါသတဲ့။ တစ္ခ်က္က ဘယ္အရာမွ မျမဲဘူး ဆိုတာနဲ႕ ေနာက္တစ္ခ်က္ ကေတာ့ ကုိယ္ခံပညာ ေလ့က်င့္မႈဟာ ဗုဒၶ အေတြးအေခၚ လမ္းစဥ္ကို ဘယ္နည္းနဲ႕မွ ျမည္းစမ္းျဖစ္မွာ မဟုတ္တဲ့သူေတြအတြက္ ျမည္းစမ္း ျဖစ္သြားေစမယ့္ တံခါးေပါက္ ျဖစ္တယ္ ဆိုတာပါတဲ့။

( မုိးတနဂၤေႏြ ရဲ႕ ေရွာင္လင္ ၀ူရႈး ကြန္ဖူးသမိုင္း မွတ္စုမွတ္ရာမ်ားမွ ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပအပ္ပါသည္။)